İkinci el araç alırken dikkat edilmesi gerekenler nelerdir?

İkinci el araç alırken dikkat edilmesi gerekenler nelerdir?

Evet arkadaşlar bu yazımda bilindik metotların dışında ikinci araç alımına ilişkin tavsiyeler vereceğim.

Hatta bu yazının adını internetten ikinci el araç alımında dikkat edilmesi gerekenler olarak varsayabilirsiniz.

1. Hangi marka, Hangi model ?

Marka model yakıt tercihi bu konu üzerinde fazla durmayacağım zevk meselesidir.

2. Fiyat ? Maksimum bütçem ne olabilir?

Para :) Para Para Para... bu husus da önemlidir kaç paralık bir araba alabilirim bu konu 1 numarayla da yer değişebilir aslında...gerçi parası olmayan kişi araba almak istemez.

Her zaman en az 2000 tl civarı bir ekstra para ayırmak mantıklıdır. Çünkü 2. el araç alıyoruz kaskosu, sigortası, bakımı, yad ansızın vereceği bir arıza maddi olarak hazırlıklı değilsek moralimizi bozabilir. 

3. 1 ve 2 hallettik. Nasıl alacağım?

Paramız banka hesabımızda veya cebimizde yada yastığımızın altında herneyse, markayı modeli belirledik şimdi asıl önemli konu uygun araba bulma, yakalama, denk getirme...

Bu husus çok önemlidir. bu noktada araba almak isteyen kişi çok sabırlı olmalıdır. Sonuç ta 2. el araç ne olacağı belli olmaz. sabırlı olmalı eşe dosta haber salmalı, 2. el araç satışı yapan siteleri düzenli olarak takip etmelidir.

1. Kilometre önemlimidir?

Evet önemlidir, bir arabayı en çok yıpratan yaptığı yoldur kapısından, direksiyonuna; tekerinden, amörtösörüne her yeri eskir, bir aracın düşük kilometreli olacağı çok iyi olacağı anlamına gelmediği gibi yüksek kilometreli olacağıda o aracın ekonomik ömrünü tamamladığı anlamına gelmez.

Burda önemli olan o kilometreye kadar nasıl kullanıldığı ve bakımlarının düzenli olup olmadığıdır.

Benzinli araçlar şu kilometreye kadar dizel bu kilometreye kadar demeyeceğim fakat 10 yaşına kadar bir araba alıyorsanız Türk halkının psikolojik sınırı 100000 kilometrenin altında bir araç bulmaya çalışmanız ve araştırmanız mantıksız değildir.

10 yaşa kadar 120000 km altı bir araç mantıklı bir seçim olacaktır.

Bu aşamada belirleyici Fiyattır. Her araç alınır fakat fiyatı mantıklıysa.  Kilometre yüksektir fiyat uygundur alınır.

2. Boya, Değişen parça, önemlimidir ? Ne kadar önemlidir?

Her ne kadar günümüzde Boya Takıntısı adı altında bir kavram üretilmeye çalışılsa da bir arabanın boyasız olması her zaman tercih sebebidir.

Boyalı ve değişen parça ne kadar az ise araç o kadar iyidir. Mantığını bu aşamada sonuna kadar savunabiliriz.

 Bu aşamada belirleyici Fiyattır. Her araç alınır fakat fiyatı mantıklıysa.  Kilometre yüksektir fiyat uygundur alınır.

3. Hasar kaydı önemlimidir? Ne kadar önemlidir?

 Artık trafikte dolaşan bir çok arabanın kasko sigortası vardır. Bu sebeple hasar kaydı olan araç sayısı fazladır.

Servislerin yüksek işcilik bedelleri ve tamir yapmama politikaları düşünüldüğünde Pert, Ağır Hasar gibi durumları olmayan araçların değerlendirilirken fiyatı uygunsa ve araba çok beğenildi ise ön yargılı olunmaması uygundur.

En kötü ihtimalle araç yerinde görülmeli yada bir tamirciye gösterilmelidir.

Tabi bu konuda da en az hasar kaydı olanı tercih etmeliyiz.

2. Aradığım arabayı buldum, Nasıl değerlendireceğim?

Zaten marka ve model kararımız belli olduğu için arabanın fiyat aralığını biliyoruz.
Öncelikle arabanın kilometre, Boyana parça ve değişen parça ve genel görüntüsüne göre genel fiyat analizini yapıyoruz.

1. Eş dost vasıtasıyla bulduğum arabayı, Nasıl değerlendireceğim?

Öncelikle kilometre, Boyanan Değişen parça olup olmadığını soracağız.

Verilen fiyatla aracın kondisyonu uyumlumu değilmi buna bakacağız.

Aracı görmeden önce Tramer 5664 hasar sorgulama hattına mesaj atıp hasar ve varsa Muayene tarihlerine göre kilometre durumuna bakacağız tutarlımı değilmi.

fakat bu kesin sonuç bildirmez sigorta dışı yapılan onarımlar  tramerde gözükmez, Kilometresinin orjinalliğinide ancak 2 muayne arası bir geri alınma oldu ise anlayabiliriz örnegin: 2011 muayne 120000 km , 2013 muayne 90000 km bariz orjinal değildir.

Uyumlu ise arabayı görmeye gideceğiz bu aşamada sahibine yedek anahtar, Muayne zamanı, Lastik değişimi zamanı ve Bakım zamanlarını sorabiliriz.

Koportasında ezik, çizik varmı ? içinde yırtık sökük kırık varmı ? Aracın genel eskime durumu ile Kilometresi örtüşüyormu?

Yukarıda bahsettiğim durumlar tamam ise Kesinlikle araba özel ekspertiz yapan bir firmaya yada yetkili servise ekspertize götürülmelidir. tanıdıktan, galeriden kimden alıyor olursak olalım kesinlikle.


2. İnternet 2. el araç sitelerinden araç bulma ve değerlendirme, Nasıl olacak?

İlgilendiğimiz aracın marka ve modelini biliyoruz, fiyat aralığını da biliyoruz.

Arabayı bulduk sahibini aramayı düşünüyoruz aramadan önce:

İlan sahibinin ilan verilen sitede yeni bir üye olması da iyi olabilir çünkü araba alım satım işleriyle pek ilgilenmemiş sıfır kilometre olarak aldığı arabayı yıllar sonra satılığa çıkarmış olabilir.

İlan açıklamalarında ne yazılmış ayrıntılara yer verilmişmi verilmişse iyi

E-devlet sisteminde aracı sorguluyoruz tescil tarihine bakıyoruz ne kadardır satan kişide olduğunu öğreniyoruz. Uzun Süre tek kişi tarafından kullanılmış arabaların genellikle bakımları düzenli  yapılmış olur.

Sahibini arıyoruz:

Km, Boya, Değişen, Hasar kaydı, Bakımları, Muayene, Lastik durumu, Yedek anahtar ve Kılavuz, Ne kadardır kendisinde olduğu sorularını soruyoruz ?

Bu noktada karşı taraf ne konuşma tarzı önemli  bilmiyorum, emin değilim, boya varsa arabayı almayacak mısınız gibi esnaf ağzıyla net olmayan, kapalı cevaplar veriyorsa bu arabayı yerinde bakılacak arabalar listesinde gerilere atabilirsiniz hatta tamamen silebilirsiniz.

Son olarak genel olarak bir sıkıntı yada probleminin olup olmadığını soruyoruz.

İlanda yazanlarla sahibinin dedikleri örtüşüyor ise

Tramerden sorguluyoruz 5664 plakayı gönderiyor ve sonuca bakıyoruz. Bu durumda örtüşüyorsa aracın canlı görmeye gidebilir ve  ekspertize sokabiliriz. Tabi bazı arabaların onarımları kasko veya trafik sigortasından yapılmadığı için hasar kaydı çıkmayabilir bunu da unutmayınız.

Arabayı yerinde gördüğümüzde arabanın içinin veya dışının kirli olması durumlarına pek takılmaya gerek yoktur sonuçta titiz biri iseniz zaten arabanızı detaylı iç dış motor temizliğine sokacaksınız. Arabanın iç kirli ise detaylı iç temizlik işlemiyle mükemmele yakın bir sonuç alabilirsiniz.

Son olarak arabanın sahibini arayarak kendimiz arabadan anlamıyorsak ekspertize götürüp götüremeyeceğimizi soruyoruz ona göre yanımızda bir usta götürüyoruz. Yanımızda usta olsa da olmasa da bir arkadaşımızla gitmemiz uygun olacaktır.

İkinci el arabayı aldım ne bakım yapmalımıyım ? 

Arabanızı  uzun süre kullanacaksanız da kullanmayacaksanız da satıcıdan arabanın yağ değişiminin ne zaman yapıldığına dair bir belge bilgi alamıyorsanız servise sorduğunuzda da servis kaydı çıkmıyorsa kesinlikle arabanızın yağını ve filtrelerini değiştirmelisiniz. Günümüz şartlarında saniyede iyi yağ ve orjinal filtrelerle ortalama 2015 yılı fiyatlarıyla 160 tl civarına yapacağınız bir işlemdir.

Eski yağdan veya eksilmiş yağdan dolayı yaşayacağınız problemleri düşündüğünüzde yağ değişimine ödeyeceğiniz bu bedel önemsizdir.

Sonrasında Triger kayışı aynı şekilde kilometre ve arabanın trafiğe çıktığı yıl itibariyle aracın önerdiği değişim periyoduna göre değerlendirilmeli ve işlem yapılmalıdır.

Sonrasında gereken eksiklikler tamamlanır.

Ortalama bir ikinci el araca 500 tl civarı masraf yapılması olasıdır.

Tabi hiçbir masraf yapmadan alıp kullanabileceğiniz arabalarla karşılaşma ihtimalinizde yüksektir.

Sonuçta günümüz otomobilleri yüksek teknoloji ürünü yarı mekanik yarı elektronik olarak üretilmektedir fabrikadan çıkmış araçlarda bire kronik arızalar sorunlar olabildiği düşünüldüğünde ikinci el arabalarda da her zaman risk olduğu unutulmamalıdır.

Unuttuğum yada detaya inemediğim noktalar olabilir fakat  İkinci el araç alırken dikkat edilmesi gerekenler nelerdir? sorusunun cevabı genel olarak bu yazıda olduğu gibidir.










Yorumlar